Accepteren

Accepteren

Accepteren, Hoe werkt dat?

Je herkent vast wel de onderstaande uitspraken: 

  •  Dat moet je accepteren!
  •  Ik kan dat niet accepteren
  • Dat moet je niet accepteren
  • Etc.

De woorden “moeten” en “kunnen” suggereren een vaardigheid? Iets waartoe je instaat kan zijn?

Uitgaande van de stelling dat vaardigheden kunnen worden aangeleerd, schrijf ik hierover mijn visie op het aanleren van de vaardigheid “Accepteren”.

Mogelijk dat het jou als lezer aanzet tot nadenken hoe jij in dit proces zit, hoe jij hiermee omgaat en wat het jou oplevert. 
Een van de definities van accepteren is “aanvaarden”. De situatie en/of  het onderwerp aanvaarden? In de verschillende definities kom ik tegen dat aanvaarden betekent “niet meer verzetten”. Een andere beschrijving zegt “goed vinden dat het zo is”.

Wat maakt het dat sommige mensen dingen/zaken/situaties wel of niet accepteren?

Wat levert het op als jij iets wel of niet accepteert?

Er vanuit gaande dat accepteren een vaardigheid is en aangeleerd kan worden vind ik de vraag interessant “wat maakt het dat iemand iets niet kan accepteren?”.

In mijn praktijk als coach hoor ik dan antwoorden die terug te leiden zijn tot een aantal basisprincipes zoals:

  • Angst
  • Normen, waarden en overtuigingen

Men is bang voor de mogelijke gevolgen en consequenties wanneer iets zich voordoet. Men heeft een uitgesproken mening of oordeel over wat er gebeurd, gebaseerd op zijn of haar “achtergrond”, ervaringen of aangenomen overtuigingen. Op basis van deze gedachten of noem het “ state of mind” kiest of beslist men iets niet of wel te aanvaarden of te accepteren.


Als acceptatie het gevolg is van een “mind-set” dan is de vraag in hoeverre ben jij instaat om die “mind-set” zodanig te beïnvloeden dat deze jou in staat stelt, de situatie of onderwerp te accepteren?

Je kunt jezelf dus de vragen stellen:

  • Waar ben ik bang voor?
  • Wie of wat overschrijdt mijn persoonlijke norm of waarde?
  • Wat denk ik dat er gaat gebeuren als…

Als je hierop een helder antwoord hebt geformuleerd, dan is het mogelijk om de oorsprong hiervan  te achterhalen. Bij de vraag “Waar ben ik bang voor?” is de vraag “Hoe groot is de kans dat dit nu gaat gebeuren” interessant. Hoe realistisch is het dat dit dan gebeurd? Heb ik dat persoonlijk al eens ervaren of was het een ervaring van een ander en was de situatie dan hetzelfde.

Als je vindt dat er een bepaalde norm of persoonlijke waarde wordt overschreden is de vraag interessant “Is dit mijn persoonlijke waarde of overtuiging of wordt dat ingefluisterd door dat stemmetje in mijn hoofd dat zegt dat dit niet hoort”?

Als je denkt aan de gevolgen, als dit…, dan dat..? Hoe zeker ben je dat dit zo verloopt? Heb je dit zelf zo ervaren en hoe vaak? Vergelijk je wel dezelfde situaties of vergelijk je appels met peren?

Kortom: wanneer je deze vaardigheid wilt leren, begint dat bij een grondig onderzoek naar jouw eigen gedachtes. Welke mind-set heb je die je, wel of niet, in staat stelt om wel of niet te accepteren? In hoeverre ben jij bereid om deze belemmerende gedachtes om te buigen naar gedachtes die je wel in staat stellen om zaken te accepteren.

Er zijn vast zaken die je al wel hebt geaccepteerd. Welk gevoel heb je daar over? Hoeveel energie en rust levert het wel accepteren jou op. Hoeveel energie en moeite kost het jou als je zaken niet accepteert. Indien acceptatie jou bijvoorbeeld rust, energie en geluk oplevert, hoe fijn is het om te onderzoeken of  jij een andere mind-set kunt creëren. Een mind-set die jou in staat stelt om die non-acceptatie om te buigen naar acceptatie, zodat deze situatie jou die rust, energie en dat geluksgevoel oplevert? Is deze vaardigheid voor jou interessant om aan te leren?

 

Schrijver: Joost Thieme – Re-integratiecoach bij Werkflow